Blogi

Pienellä panostuksella brändityöhön voidaan yrityksen, tuotteen tai palvelun näkyvyyttä lisätä huomattavasti.

Kuvitellaan kaksi yritystä. Molemmat tekevät pitkälle jalostettuja tuotteitta, yritykset ovat suurin piirtein yhtä suuria liikevaihdoltaan ja henkilöstömäärältään, heillä on jälleenmyyjiä sekä Suomessa että Euroopassa, mutta toisella yrityksellä ei ole logoa. Jälleenmyyjien sivuilta löytyy kuvat alan toimijoiden logoista, mutta yksi puuttuu joukosta. Huomaako jälleenmyyjän sivulle tuleva asiakas logotonta firmaa? Jos huomaa, niin pitääkö hän yritystä uskottavana.

Pienen- ja keskisuuren yrityksen brändityön kannalta olennaisia asioita ovat nimi, logo, pakkaussuunnittelu, viestinnän sävy ja kotisivut.  Yritykset toimivat joko yhden brändin alla tai sitten tuotteilla on omat brändissä. Yrityksen koon kasvaessa brändinhallinta ja -arvo alkavat saada enemmän merkitystä. Keskityn tässä pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmaan.

Nimi ja logo

Nimen valintaan vaikuttaa paljon se, toimitaanko kotimaisilla markkinoilla vai kansainvälisesti. Kotimaassa täysin viaton nimi saattaa jollakin kielellä tarkoittaa rivoa asiaa. Kotimaisille markkinoille taas ulkomainen nimi voi olla liian teennäinen. Jos myy kotimaassa halkoja, niin ”Firewood Imperium” voi olla liioittelua.

Logoja on monenlaisia: abstrakteista kuvioista tyyliteltyihin teksteihin. Tärkeintä on, että logo on uniikki ja toimii myös mustavalkoisena.

Pakkaussuunnittelu

Monet tuotteet, jotta niitä voisi ylipäätänsä myydä vaativat CE-merkinnän ja niiden on täytettävä monia vaatimuksia. Eli jonkin tuotteet saamiseksi myyntiin on todella nähtävä vaivaa. Siksi ihmetyttääkin, miksi pakkaussuunnittelu monesti jätetään puolitiehen. Kaupan hyllyllä saattaa esim. törmätä mehupulloihin, jotka muistuttavat jäähdytysnestepulloja ja jonka etiketin laatimiseen ei ole nähty lainkaan vaivaa. En epäile hetkeäkään pullon sisällön laatua, mutta puolitiehen jäänyt pakkaussuunnittelu ei innosta ostamaan.

Esim. https://www.lappi-hunaja.fi/fi/ pakkaukset ovat hyvännäköisiä ja vahvistavat brändiä. Heillä hunajapurkkinsa kuusikulmio muistuttaa muodoltaan mehiläiskennoa. Pakkaus antaa itsessään vihjeen, mistä on kyse. Lisäksi muoto auttaa erottautumaan kilpailijoista.

Suomesta löytyy päteviä teollisia muotoilijoita, jotka suunnittelevat kohtuullisella hinnalla ja -ajalla hienoja koteloita, pakkauksia, hyllyjä jne. Laadukas tuotteesi ansaitsee kunnollisen pakkauksen.

Viestinnän sävy

Yleisenä periaatteena kannattaa luvata vain sellaisia asioita, minkä pystyy pitämään. Jos esimerkiksi ohjelmistoyritys korostaa viestinnässään räätälöityjä ratkaisuja, mutta yrittää tyrkyttää jatkuvasti standardiratkaisua asiakkailleen, niin ristiriita on ilmeinen. Räätälöidyt ratkaisut ovat suuritöisiä ja työmääräarviointien tekeminen niihin on vaikeata.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että henkilöstö osallistuu viestinnän rakentamiseen joko tuottamalla sitä itse tai vähintään osallistumalla sisällön arviointiin. Tällä varmistetaan, ettei luvata liikoja tai jopa ihan vääriä asioita. Jos sisällöntuotanto ulkoistetaan, niin kannattaa varmistaa, että tekijöillä on palvelumuotoilukokemusta ja aikaa perehtyä aiheeseen.

Kotisivut

Kotisivut ovat tärkeä tekijä, sillä monet brändiin liittyvät asiat kommunikoidaan niiden kautta. Jos osaamista löytyy omasta takaa, niin kotisivut voi rakentaa itsekin. Silloin kannattaa turvautua valmiisiin teemoihin, jolloin sivujen rakentamista ei tarvitse aloittaa ihan alusta.

Monesti kotisivut kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi. Kotisivujen tekijän valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota tämän referensseihin: onko tekijällä kokemusta alan sivujen toteutuksesta, miltä referenssisivut näyttävät ja kuinka toimivia ne ovat.

Loppusanat

Kaikilla yrityksillä ja tuotteilla on brändi, vaikka sen omistaja ei olisi pannut tikkua ristiin asian puolesta. Laiminlyöty brändi kuitenkaan ei lisää tunnettavuutta ja voi olla jopa vahingollinen. Panemalla muutamat perusasiat kuntoon saadaan uskottava brändi. Lisäksi nimi, logo ja brändin muut näkyvät elementit kannattaa suojata osana yrityksen IPR-strategiaa. Näin brändin rakentamisen eteen tehty työ ei mene hukkaan.

Ole yhteydessä, jos kaipaat apuja tai jokin asia jäi mietityttämään!

Blogin kirjoittaja

Pasi Karjalainen

Ceriffi 2020 | Tietosuojaseloste