1.12.2013 klo 13:49

Miksi laatuprojektit eivät lähde käyntiin?

Miksi laatuprojektin aloittaminen on vaikeaa ja päätöksenteko hidasta?

Kenellä on vastuu? Kuka tekee päätöksiä?

Kuka vastaa yrityksen laatuasioista? Usein se on tuotantopäällikkö tai toimitusjohtaja - oman toimensa ohessa. Isommassa yrityksessä se voi olla erikseen nimetty laatupäällikkö.

No totuustahan on se, että jokainen yrityksen työntekijä vastaa laadusta ja asiakastyytyväisyydestä. Eikös vaan? Jokaisessa työtehtävässään ja päivittäisissä toimissaan. Ei laatuasioita voida ulkoistaa pois keneltäkään.

Miksi päätöksenteko sitten takkuaa? Jos yrityksellä ei ole perinteitä laatuajatteluun tai ne ovat mappitavaraa 90-luvulta, niin tilanne voi olla kaikessa karmeudessaan se, että kukaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Tai jos joku henkilö tietää, niin hänellä ei ole päätösvaltaa.

Kimurantti tilanne. Mutta niin tuttua meille ja asiakkaillemme suhteemme ensi metreillä.

Asiat ovat vaikeita ja monimutkaisia

Laadulla kilpaileminen pitäisi olla meille suomalaisille yksi vahvuuksistamme. Siksi siihen pitää panostaa.

Mutta alapa rakentamaan laatujärjestelmää, niin homma onkin todella monimutkaista.

Yksi syy on se, että yritys miettii laatujärjestelmää "Jarjestelmänä". Taas tarvitaan uusi ohjelmisto. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Taas uusi juttu entisten riesaksi. "Meillähän on jo käytössä tuotannonhjaus (ERP), palvelimen levyt, asiakkuudenhallinta (CRM) ja laskutusohjelma."

Ja totuushan on usein se, että nykyisetkin järjestelmät ovat vajaakäytössä.

Ja kuka on lukenut ISO 9001 standardin viimeksi? Kukaan ei tunnusta. Jos tietämys asiasta on tällä tasolla, niin onhan se päätöksenteko vaikeaa.

Jos yritys on rakennusteollisuuden busineksessä, niin standardiviidakko saattaa oikeasti pelottaa. Tuotantoinsinööri on voinut istua 4 päivän koulutuksessa, jossa konsultti on lipsutellut tuhat kalvoa EN 1090 standardin vaatimuksia. Insinööri toteaa tunnetun nyrkkeilijän sanoin "No mas! - Ei enää!" Hänen päänsä on lyöty niin pyörälle, että pajavasara vain korvissa paukkuu.

Tässä vaiheessa lohdutamme asiakasta. Kukaan ei ole tähän vielä kuollut. Suurin osa selviää elossa tästäkin eteenpäin.

Rajalliset ja rahalliset resurssit

Tilanne on monessa yrityksessä se, että avainhenkilöt ovat täystyöllistettyjä. Miten tähän enää mitään projektia sovitetaan? Ei mitenkään. Jos rahatkin ovat vähissä, niin apuun rientää ammattikorkean opettaja, joka tarjoaa tehtävään opiskelijaa. Lopputyönä, kesto 6 kuukautta.

Meidän suositus on, että yrityksen kannattaa ottaa opiskelija oppiin, jos on tarkoitus ajaa kaveri sisään johonkin vaativaan työtehtävään. Projektin vedettyään hän tuntee koko yrityksen toiminnan ja pääsee kiinni nopeasti uusiin hommiinsa. Muutoin: unohda koko juttu.

Laatujärjestelmä lisää byrokratiaa ja kangistaa toimintaa

Tämä on se vakiovirsi, jota kuorossa lauletaan. Tottahan se on, että 5-10 vuotta sitten tehdyt järjestelmät olivat paksuja nippuja papereita. Järjestelmiä rakennettiin yhden asian takia. Minkä? No SERTIFIKAATIN vuoksi tietenkin! Asiakas vaati sellaisen. Kun kirjoiteltiin pitkä pino ohjeita ja nippu sekalaisia toiminnan kuvauksia, niin auditoija tuli ja hyväksyi ne. Varauksetta! Uskomatonta, mutta totta. Eihän sillä laatu paljon parantunut. Oikeassa olette.

Tässä vaiheessa rohkaisemme asiakasta. Jospa tekisitkin laatujärjestelmän itseäsi ja yritystäsi varten. Onko se mahdollista? Kuvaisin vain oman toiminnan ja vähän sitä parantaisin. Siinä voisi ollakin järkeä ...

Miten tämä tarina jatkuu ...

Jos olet tänne asti jaksanut jo lukea, niin taidat olla tosissasi tässä laatuasiassa. Miten edetä?

Tee omat ratkaisut ja ota huomioon seuraavat asiat:

  • Mieti resurssit ja aikataulu.
  • Mieti, mihin tarvitset ulkopuolista asiantuntijaa ja minkä asian varmuudella hoidatte itse.
  • Kysy asiantuntijalta selkeä toteutussuunnitelma.
  • Harkitse tarvitsetko uusia ohjelmistoja vai hyödynnätkö olemassa olevia.
  • Laadi aikataulu, varaa rahat toteutukseen, tee päätös aloituksesta.

Missä me Ceriffin pojat olisimme tarpeellisia?

Meistä tuntuu, että voisimme auttaa vaikkapa seuraavissa asioissa:
  • Osaamme yksinkertaistaa asioita.
  • Tuemme yrityksen avainhenkilöitä.
  • Autamme dokumentihallinnassa.
  • Selvitämme standardien yksityiskohtia.
  • Laadimme suoritustasoilmoitukset.
  • Opastamme CE-merkinnässä.
  • Asioimme ilmoitetun laitoksen kanssa.
  • Vedämme hyviä henkilöstön laatuinfoja.
  • Saamme viestin perille: johto, avainhenkilöt, henkilöstö, alihankkijat.
  • Pysymme sovitussa aikataulussa.

Alkuperäinen julkaisu: Torstai 31.10.2013 - Mikko Kettunen, Laadun sekatyömies

Copyright © Ceriffi Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.