11.10.2017 klo 9:09

Huippuyritysten menestystekijät

Laadun sekatyömies oli koulun penkillä viime viikolla. Kävin Oulussa Kauppamarin ”Hyväksytty hallituksen jäsen” (HHJ) koulutuksessa. Hallitustyön kehittäminen on tärkeä asia etenkin pk-yrityksissä.

Mutta mennäänpä nyt itse asiaan. Tilaisuudessa oppeja ja kokemustaan jakoi Matti Lainema. Huima kaveri. Ikinuori 77-vuotias hallitusammattilainen tykitti käytännön tarinaa hallitustyön käytännön organisoinnista. (Wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Lainema)

Laadun sekatyömieheen kolahti monikin asia. Nostan kuitenkin tämän blogin jutuksi yhden kalvon, jonka Matti Lainema koulutuksessa esitti. Lähes kaikki alla olevan taulukon asiat liittyvät uudistuneen ISO 9001 johtamisjärjestelmän tavoitteisiin. Ja jos et olisikaan mikään standardin rakastaja, niin lue blogini loppuun. Please. Tässä on asiaa.

Tärkeimmät menestystekijät

Pyri jatkuvasti lisäämään asiakkaiden kokemaa arvoa

Vain maksavat, tyytyväiset ja uskolliset asiakkaat varmistavat tulevaisuuden kassavirran.

Yritys, joka kykenee tuottamaan oikeaa arvoa asiakkailleen, on vahvoilla markkinoilla. Korkean asiakastyytyväisyyden varmistaminen on ISO 9001 johtamisjärjestelmänkin päätarkoitus. Miten asiakasarvoa sitten lisätään? Vastauksia tulee seuraavissa kappaleissa.

Anna ihmisille valtaa ja vapautta tehdä päätöksiä ja toimia

Helpommin sanottu kuin tehty. Moni pk-yrittäjä haluaa pitää kaikki ohjat itsellään. Mikä on hyvä tie antaa valtaa ja vapautta työntekijöille? Mielestäni valta ja vapaus kulkevat käsikädessä vastuun kanssa. Askel kerrallaan voi olla jossakin talossa hyvä tapa. Jos ISO 9001 asioita ajatellaan, niin asioiden selkeä määrittely jo auttaa paljon. Määritellään selkeästi vastuun rajat. Ja kerrotaan vastuut koko porukalle. Neuvo tuntuu ehkä joistakin yksinkertaiselle, mutta minun kokemukseni kertoo sen, että monesti toimihenkilöt ja työntekijät eivät tiedä valtuuksiensa rajoja.

Jaa vastuuta. Ja tue alaistasi uudessa roolissa.

Yksinkertaista ja paranna prosesseja

Tämä on silkkaa Leaniä ja ISO 9001 tavoitteita. Kuvaa ja kehitä prosesseja systemaattisesti. Poista hukka ja turha työ. Keskity erityisesti asiakaspalvelun prosesseihin.

Luo oppia organisaatio

Lapsi oppii kävelemään, juoksemaan ja puhumaan erehdysten kautta. Näin on meillä aikuisillakin. Saamme tiettyjä valmiuksia koulutuksessa ja elämässä. Mutta joskus oppi tulee epäonnistumisen kautta.

Mietipä rehellisesti, miten sinun yrityksessä epäonnistumisiin suhtaudutaan. Ammutaanko syyllinen porukan edessä aamunkoitteessa? Jos ammutaan, niin on sinulla pitkä matka oppivaan organisaatioon.

Toinen tärkeä asia on hiljaisen tiedon siirtäminen. Mikä on se prosessi, jolla eläköityvä ja kokenut seniori siirtää oleellisen opin nuoremmilleen? Ei varmaankaan ole yhtä ja oikeaa tapaa. Yhdessä asiakasyrityksessäni prosessi oli pitkä. Väistyvä osaaja kirjoitti kaiken oleellisen ”omaan novelliinsa”. Sen jälkeen dokkarin pohjalta käytiin perusteelliset keskustelut muutaman esimiehen ja toimihenkilön kanssa. Tällä varmistettiin osaamisen siirtyminen jatkajille. Minusta loistava käytäntö. Ja helpottaa varmaan myös pitkän uran tehneen osaajankin luopumista vanhasta.

Mittaa asioita, joilla on merkitystä

Heitä pois turhat mittarit! Jos yrityksessäsi on niitä. Jos auditoijat ovat niitä sinulle vuosien saatossa syöttäneet ja vaatineet.

Keskity oleelliseen. Vaadi tilitoimistolta ja taloushallinnon ohjelmistolta kattavia raportteja. Niitä ei kannata tehdä enää käsipelillä.

Mittaa sitä, kuinka hyvin isot projektit etenevät taloudellisesti, tehtäväkohtaisesti ja ajallisesti. Aseta tavoitteet oman yrityksesi osaamiselle 1-3 vuoden aikavälillä. Millaista osaamista ihmisillä pitää olla, jotta voitatte asiakkaita ja kauppoja markkinoilla.

Seuraa jatkuvasti kilpailuympäristöä ja ryhdy ajoissa riittäviin vastatoimenpiteisiin

Katso ikkunasta ulos. Miltä maailma näyttää?

Tämä on uusi vaatimus myös ISO 9001 standardissa. Ja ajatelkaa vasta nyt uudessa vuoden 2015 standardissa vaadittu asia.

Laadi menetelmä, millä seuraat systemaattisesti markkinoita, kilpailijoita, lainsäädäntöä ja teknologioita. Ja tietenkin arvioi sitä, kuinka asiakkaasi ostokäyttäytyminen muuttuu. Usealla toimialalla se muuttuu hurjaa vauhtia.

Asiajohtaminen ja tunnejohtaminen

Matti Lainema kertoi pitämänsä luennon aikana hyvän esimerkin. Mitä Kirsti Paakkanen sanoi tullessaan Marimekkoon muutosta johtamaan?

”Peskää kaikki ikkunat – minä haluan nähdä ulos.”

Meidän ei tarvitse kaikkien olla karismaattisia messiaita. Mutta tunne, visio ja innostus. Sitä me jokainen tarvitsemme. Vähän enemmän tunnetta ja intohimoa peliin. Minäkin sitä opettelen.

Blogin kirjoittaja

Blogin kirjoittaja on laadun sekatyömies ja Ceriffi Oy:n toimitusjohtaja.

Sähköposti: mikko.kettunen@ceriffi.fi, puhelin: 045-164 5778.